پین پلیت 29 سوزنه

در صنعت نساجی بعد از این‌که پارچه بافته می‌شود، لازم است تحت کشش و حرارت قرار گیرد تا ابعاد آن تثبیت گردد. برای انجام این کار از دستگاه استنتر (Stenter) استفاده می‌شود. با انجام این عملیات ابعاد پارچه در مراحل بعدی دستخوش تغییراتی مثل آبرفت، جمع‌شدگی و چروک ‌شدگی نخواهد شد.

در دستگاه استنتر لازم است که پارچه از دو طرف عرض کشیده شود. پین پلیت نساجی (pin plate) یا پایه سوزن، قطعه‌ای در دستگاه استنتر است که روی زنجیر یا ریل قرار گرفته است.

پین ‌های پین پلیت قطعاتی نوک تیز بوده که به عنوان نگه‌دارنده پارچه عمل کرده و آن را از دو طرف می‌کشند. پین پلیت ها در انواع مختلفی تولید می شوند که به عنوان مثال می توان پین پلیت 11 سوزنه، پین پلیت 25 سوزنه، پین پلیت 29 سوزنه و … را نام برد.

پین یا سوزن‌های پین پلیت از جنس آلیاژ فلزی‌اند. بسته به نوع کاربرد آنها، آلیاژ‌های مختلفی برای ساخت سوزنها به کار گرفته می‌شود. اما به طور کلی پین باید از موادی ساخته شده باشد که در حین کار به دلیل فشار وارده خم نشود، زیرا در این صورت کارایی خود را از دست می‌دهد.

گاهی اوقات برای جلوگیری از آسیب پین به پارچه از گیره استفاده می‌ گردد و در برخی موارد خاص ترکیب پین و گیره به کار گرفته می‌شود. منسوجات بی‌بافت و پارچه‌های گردبافت از جمله مواردی هستند که پین پلیت برای آن‌ها استفاده می‌شود.

تعداد پین های پین پلیت نیز با توجه به جنس پارچه و کاربرد بسیار متنوع است. یکی از پین پلیت های موجود در کارگاه صنعتی کن، پین پلیت 29 سوزنه تکستیما (TEXTIMA) است.  ماشین تکستیما برای تمامی مراحل فرآیند فرآوری نساجی، چه در فرآوری الیاف طبیعی و چه در الیاف مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه قادر به انجام تمامی فرایندهای نساجی، از آماده سازی الیاف بر روی تولید نخ تا پایان تشکیل بافت ها، می باشد.

Call Now Button